از آقا چی میخوای؟

 

معرفی موسسه و سایت عرفان استاد انصاریان

سایت عرفان( زیر نظر استا حسین انصاریان) و متعلق به موسسه دارالعرفان شیعی

http://www.erfan.ir

 

آشنايي با مركز علمي تحقيقاتي دراالعرفان الشيعي

مركز علمي تحقيقاتي دارالعرفان الشيعي در سال 1377 فعاليت خود را تحت اشراف انديشمند فرزانه و عالم رباني حضرت استاد حسين انصاريان آغاز نمود.
اين مؤسسه فرهنگي و ديني با اساسنامة مصوب و بر اساس مجوز صادره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اهداف ذيل تأسيس شده است:

اهداف و موضوع فعاليت:
در اجراي مفاد حديث شريف نبوي(ص) «اني تاركٌ فيكم الثقلين كتاب ا... و عترتي اهل بيتي...» و پاسداشت از مرزهاي عقيدتي مكتب آل ا... اهداف و موضوعات اين مؤسسه عبارتند از:
1. تلاش جهت شناساندن فرهنگ ناب اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در داخل و خارج كشور.
2. گردآوري و تأليف و تدوين مقالات، متون . كتب ديني و ترجمه به زبانهاي خارجي و بالعكس.
3. همكاري در برپايي نمايشگاهها و جشنواره هاي فرهنگي و هنري براي سازمانها و مراكز دولتي يا خصوصي.
4. انجام مبادلات فرهنگي و هنري از طريق ارائه خدمات و كالاهاي فرهنگي و هنري از قبيل، كتاب، مطبوعات، نوارهاي صوتي و تصويري و نرم افزارهاي رايانه اي.
5. تلاش در جهت گردآوري آثار فرهنگي و هنري به منظور كمك به حفظ و حراست ميراث فرهنگي و ديني.
6. برقراري ارتباط و تعامل با مراكز فرهنگي و هنري ديني داخل و خارج كشور.
7. انجام فعاليت هاي انتشاراتي با مجوز لازم جهت انتشار كتاب در زمينه هاي گوناگون و احياء ميراث مكتوب بزرگان شيعه.
8. طراحي و تأسيس و ايجاد كتابخانه عمومي و تخصصي و ايجاد مركز تهيه و تكثير آثار صوتي و تصويري مذهبي.
9. ايجاد پايگاههاي اطلاع رساني اينترنتي جهت خدمات علمي پژوهشي و اطلاع رساني در زمينة علوم و معارف اسلامي.
10. ايجاد مراكز پاسخگوئي به سئوالات و شبهات عقيدتي، اخلاقي و خانوادگي و اجتماعي بصورت اينترنتي، تلفني، حضوري و مكاتبه اي.
11. ايجاد مركز تخصصي تربيت مبلغ و واعظ براي تبليغ دين در داخل و خارج كشور.
12. جمع آوري و تنظيم و نشر آثار دانشمند معظم حضرت استاد حسين انصاريان است، كه با توجه به استقبال گستردة نسل جوان و فرهنگي كشور در 4 دهة گذشته از افكار و انديشه هاي استاد و تأثير گذاري سخنراني هاي ايشان در 40 سال گذشته تاكنون، تنظيم و نشر بيش از 80 جلد آثار در 50 عنوان، تأليفات گرانقدر و بيش از 5 هزار ساعت سخنراني هاي مضبوط و موجود معظم له در قالب بيش از 480 عنوان مشتمل بر موضوعات اساسي علوم و معارف اسلامي بخصوص در حوزه عقايد، سيره، اخلاق، تفسير و عرفان اسلامي و كلام و امور اجتماعي توسط اين مركز تنظيم و منتشر شده است.
با توفيقات الهي پايگاههای اطلاع رساني عرفان ( WWW.erfan.ir)  و انصاریان (WWW.ansarian.ir) و پایگاه امام سجاد (ع) ( www.emamsajjad.com) و اسلام شیعه (www.shieh.ir)كه امروز با 28 زبان زندة دنيا در حال فعاليت مي باشد. بخش اعظم آثار مكتوب و قريب 3 هزار سخنراني موضوع گذاري شده استاد انصاريان را در اختيار عموم قرار داده است و علاوه بر آن مجموعه اي از علوم و معارف و سيرة اهل بيت و مقالات و ويژه نامه هاي مذهبي و هزاران مورد پرسش ها و پاسخ هاي عقيدتي و اخلاقي و كلامي و فقهي را در كنار متن قرآن و نهج البلاغه و صحيفة سجاديه با ترجمه روان و دقيق استاد انصاريان به علاوه بخش هاي متنوع و غني مذهبي اين سايت ديني و مذهبي، در جهان اينترنت به علاقه مندان و تشنگان معارف الهي عرضه نموده است.
همچنين به عنوان مژده به طلاب و محققين و دانشجويان، عملي شدن پيشنهاد جمعي از محققين براي تبديل نمودن متن سخنراني هاي استاد انصاريان را تحت عنوان مجموعة سيري در معارف اسلامي بشارت داده و عنقريب مجلدات اوليه اين مجموعه گرانقدر با تنظيم و تدوين و ويراستاري مناسب و استخراج منابع و پاورقي هاي غني گروه تحقيق و پژوهش تحت عنوان سيري در معارف اسلامي به زيور طبع آراسته خواهد شد، و با اين اقدام سخنراني هاي سازنده استاد كه مبتني بر استوارترين منابع اصيل شيعي مي باشند، بصورت كتاب به جامعه ارائه خواهند شد و به عنوان يك منبع جامع در اختيار سخنوران و محققين قرار خواهد گرفت.
در پايان ضمن مسئلت توفيق الهي، از كاربران گرامي تقاضا مي شود كه در صورت نياز به اطلاعات و آشنايي بيشتر و يا تهيه آثار استاد و يا ارتباط با استاد از طريق زير با مؤسسه تماس حاصل نمايند، در اسرع وقت پاسخگو خواهيم بود.


آدرس پستي: قم ، خيابان شهيد فاطمي(دورشهر) ، كوچه شماره 19 ، پلاك 27

تلفن: 37736390-37735357-025
دورنگار: 37830570-025

 

اشانتیون منفی

 

خیلی از اونایی که به قول خودشون با کلاسن هر جا که می روند آماررسم و رسوم اونجا رو در میارند . مثلا تو رستوران می بینند فلان غذا رو چطوری می خورند؟ فضای جاهایی مثل رستوران یه جوریه که طرف احساس می کنه همه دارن نگاهش می کنند واسه همین خیلی حواسشون جمعِ که یه وقت سوتی ندهند.

خب این قصه با کلاس هاست که برا هر جایی یه آداب و رسومی قائلند و سعی می کنند که هر جا رفتند طبق سلیقه و رسم میزبانشون عمل کنند .

 اما وقتی پای آداب و رسوم خدا به میون میاد انگار نه انگار که تو این دنیا، خدا هم  یه حساب و کتابایی داره!  یه عده اصلا نمی دونند که خدا هم تو این عالم یه حساب و کتاب هایی داره یه عده هم  می دونند ولی نمی خواند کلاس اجتماعی شون به هم بخوره حالا جالبش اینجاست که تاوان سختی هم پس می دهند .

اهلبیت علیهم السلام برای اینکه مردم از حساب و کتاب این عالم بی‌خبر نمونند مدام حساب و کتابای دنیا رو گوشزد می کردند. روایت زیر یکی از آن رهنمود های حکیمانه آن بزرگوار هاست.

امام باقر علیه السلام فرمودند.

مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْيِ لَهُ فِي حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلَّا ابْتُلِيَ بِالسَّعْيِ فِي حَاجَةِ مَنْ يَأْثَمُ عَلَيْهِ وَ لَا يُؤْجَرُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُهَا فِيمَا يُرْضِي اللَّهُ إِلَّا ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا أَسْخَطَ اللَّه‏(تحف العقول عن آل الرسول ص        ص : 292)

 هيچ بنده‏اى نيست كه از يارى و كمك به برادر مسلمان خود و تلاش در راه نيازش- چه برآورده شود و چه نشود- خوددارى كند و امتناع ورزد، جز آنكه گرفتار تلاش [بر آوردن‏] حاجت كسى شود كه بر عليه او مرتكب گناه گردد و اجرى هم نخواهد داشت. و هيچ بنده‏اى نيست كه از صرف هزينه و خرجى در راه خدا بخل ورزد جز آنكه گرفتار صرف مخارج چند برابر آن- در آنچه خداى را بخشم آرد- گردد.

به زبان ساده اینکه :

مثلا اگه برا دخترتون یه خواستگار مومن ولی فقیر  اومد جواب رد بهش ندید چون خدا وعده داده که هواشون رو نگر میداره. اگه به این قانون خدا توجه نکنیدممکنه یه داماد بی دین و ایمان با پول و ثروتش دل دختر شما رو بدزده و قصه یه چیز دیگه ای بشه که اصلا فکرش رو هم نمی کردید.

یا اگه خمس و زکات ندید حواستون به فقرا و ایتام نباشه به جاش  پولتون خرج دکترا می شه.

 

منبع روایت:  ابن شعبه حرانى ،  تحف العقول عن آل‏الرسول (ص)،‏ جامعه مدرسين، قم، 1404 ق‏

بهترین صیاد ، بهترین صید

بهترین هنرمند، زیباترین هنر

دور یواشکی

 

 دور یواشکی!

 

خیلی از اونایی که مبتلا به لاف‌زنی اند ممکنه از لاف‌زنی‌شون خسته شدن و دنبال یه راه حلی برای خلاص شدن از این اخلاق بَدشونند . ما برای این دسته از عزیزان یه پیشنهاد خوب داریم.

قبل از ارائه پیشنهادمون یه نکته حتما لازمه بگیم

اینکه اصلا برخیا فکر میکنند همیشه باید دروغ بگند یا همیشه باید حرف راست رو به زبان بیارند . ما به این دسته از عزیزان تاکید می کنیم که اولا لازم نیست همه جا و همیشه حرف راست رو گفت یعنی میشه سکوت کرد و نگفت . حالا اگه یه جا مجبور به گفتن حقیقت هستید ولی می خواید طرف رو بذارید سرکار و خودتون رو هم از مخمصه نجات بدید ، اونوقت پای پیشنهاد ما به میان میاد و اون هم اینه که

بیایم دروغ رو یواشکی دور بزنیم .

شاید هنوز متوجه حرف ما  نشده اید به همین جهت یه داستان بسسسسیار زیبایی رو از حضرت حزقیل براتون نقل میکنم  داستان رو بخونید متوجه نشدید تو قسمت نظرات بگید پیشنهادمو بیشتر توضیح بدم. اگه متوجه هم شدید برامون بگید حضرت حزقیل تو کدوم قسمت داستان.  طرف رو گذاشت سر کار و مهارت به خرج داد.

روزی یه عده از حسودان حکومت فرعون به وی گزارش كردند كه حزقيل مردم را به مخالفت با شما دعوت مى‏كند، و با دشمنانت بر ضد تو فعاليت مى‏نمايد فرعون گفت: او پسر عمو و جانشين من هست، اگر آن طور است كه شما مى‏گوئيد او مستحق عذاب مى‏باشد زيرا وى كفران نعمت مرا كرده است، اما اگر دروغ بگوئيد شما استحقاق عذاب خواهيد داشت كه او را متهم كرده‏ ايد.

حزقيل را نزد فرعون آوردند و آنهائى كه او را متهم كرده بودند در مجلس حاضر كردند، به حزقيل گفتند: تو ربوبيت فرعون را منكر هستى و نعمت او را كفران مى‏كنى، حزقيل گفت: اى ملك آيا تا حالا از من دروغى مشاهده كرده‏اى گفت خير نديده‏ام.

حزقيل گفت اكنون از آنها سؤال كن خداى آنها كيست گفتند: فرعون،

گفت سؤال كنيد خالق شما كيست گفتند فرعون،

گفت بپرسيد كدام كس روزى شما را تامين مى‏كند، و بدى‏ها را از شما دور مى‏گرداند آنها گفتند فرعون.

حزقيل گفت: اى ملك من اينك در نزد تو و همه كسانى كه در حضورت هستند گواهى مى‏دهم كه خداى آنها خداى من است، و رازق آنها رازق من است، هر كس كه زندگى آنها را تامين مى‏كند زندگى مرا هم تامين مى‏كند، مرا خدايى و رازقى جز خدا و رزاق آنها نيست، من اكنون در حضور تو گواهى مى‏دهم كه به خدائى غير از خداى آنها و رزاقى غير از رزاق آنها اعتقاد ندارم و از خدايان ديگر بيزارم.

مقصود حزقيل در اينجا خداى واحد بود و هيچ وقت فرعون را قصد نكرده بود، ولى آنها خيال مى‏كردند كه مقصود او فرعون است، و خالق و رازق او فرعون مى‏باشد، بعد از اين فرعون متوجه آن جماعت شد و گفت شما مردان شر و فساد هستيد و در نظر داريد در كشور من آشوب بپا كنيد، و بين من و پسر عم من اختلاف ايجاد نمائيد، در حالى كه او بازوى من مى‏باشد.

اينك شما شايسته عذاب هستيد، زيرا در نظر داريد فساد كنيد و پسر عم مرا هلاك كنيد، و بازوى مرا سست نمائيد بعد از آن دستور داد ميخ‏هائى آوردند در روى پاها و سينه‏ هاى آنها كوبيدند و بعد با شانه‏هاى آهنين گوشت بدن آنها را از هم جدا كردند.

در اينجا بود كه خداوند متعال فرمود: فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا، خداوند او را از گزند بدخواهان حفظ كرد و به آل فرعون بدترين عذاب‏ها را نازل نمود، و آنها كسانى بودند كه نسبت به حزقيل سعايت كردند ولى سرانجام فرعون در بدن آنها ميخ كوبيد و بدنهاى آنها را پاره پاره كرد.

پی نوشت:

منبع داستان: عطاردى، عزيز الله، ايمان و كفر- ترجمه الإيمان و الكفر بحار الانوار ج‏2،   ص 95   ، انتشارات عطارد ، تهران،1378 ش ‏

 

اهمیت زیارت قبر علما

پی نوشت:

قبرستان اِبْنُ بابِوَیْه[۱] قبرستانی در شهر ری و دومین گورستان تهران است که بسیاری از علما و مشاهیر ایران در آن دفن شده‌اند. نام این قبرستان برگرفته از نام محمدبن بابویه مشهور به شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که در این قبرستان مدفون است.

در این قبرستان ابوالحسن جلوه، شیخ رجبعلی خیاط، رحیم موذن زاده اردبیلی، علی اکبر دهخدا، علی اکبر خوشدل تهرانی، محمد صادق فخرالاسلام افشار، علی اکبر غفاری، ابوالقاسم پاینده و علما، دانشمندان و رجال سیاسی بسیاری آرمیده‌اند.

بقعه ابن بابویه در سال ۱۳۷۵ش با شماره ثبت ۱۸۱۶ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

تاریخچه

قبرستان «ابن بابویه» آرامگاهی ۲۰۰ ساله در دشت وسیع ری است که نزدیک به ۱۰ هکتار وسعت دارد. ری باستانی از کهن‌ترین شهرهای جهان است که تاریخ پیدایش آن به اقوام آریایی می‌رسد. ری بزرگ‌ترین شهر مادها بود و می‌توان نامش را در اسطوره‌های ایرانی یافت. بنا بر آنچه در اوستا آمده، ری سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده و تاریخ سکونت در آن به سه هزار سال پیش از میلاد برمی‌گردد.

قبرستان ابن بابویه پیش از ناصرالدین شاه باغ بسیار وسیعی بود، اما در پی کشف جسد سالم فردی در سرداب زیر آن باغ و بدست آمدن سنگی درون سرداب که نشان می‌داد پیکر متعلق به شیخ صدوق است که بیش از ۸۰۰ سال پیش درگذشته، بقعه این دانشمند شیعی قرن چهارم، در آنجا احداث شد.

نوشته‌های تاریخی حکایت از آن دارند که بنای نخستین این آرامگاه به دوران ساسانی برمی‌گردد که در مقطعی به دلیل وقوع سیل در ری ویران شده است. آرامگاه اولیه شیخ صدوق نیز در گذر زمان به خاطر حمله مغولان و جنگ‌های دوره خوارزمشاهیان و تیموریان و حوادث مختلف طبیعی چندین بار تخریب شد؛ به گونه‌ای که سال‌ها در زیر توده‌های خاک پنهان ماند، اما وقتی بقعه شیخ صدوق در این آرامگاه ساخته شود افراد زیادی در اطراف آن به خاک سپرده شدند.

معجون مهریه

 

معجون مهریه

از اون قدیم قدیما یادش بخیر! می گفتند: مهریه رو خدا قرار داده برا اینکه مرد مهرشو به زن ثابت کنه. به همین جهت رسم بود که آقا داماد و عروس خانم با مهریه کم و ازدواج ساده  یا علی می گفتند و زندگی عاشقانه رو شروع می کردند. و مرد هم یا دم ازدواج مهریه رو می داد یا با این اعتقاد که یه مهریه به زنش بدهکاره به تدریج دینشو به زنش ادا می کرد حالا تو این وسطا ممکن بود که دل زنش هم به رحم بیاد از بقیه مهریه ش بگذره و یا با یه زیارت مکه و کربلایی با هم کنار بیاند و اگه هیچ کدوم هم نمی شد آخر عمریه مرد وصیت می کرد که مهریه زنشو از ارث بدند و از این حرفا .

اما این روزا این  جمله (که مهریه رو کی داده کی گرفته؟) در مراسم خواستگاری زیاد به گوش می رسه و دیگه هم مطرح نمی‌شه تا اینکه خدای ناکرده پای طلاق میون بیاد. آقا دامادی که با این اعتقاد مهریه کلانی رو قبول کرده، واقعیت رو از زبان قاضی می شنوه که باید تمام مهریه بدی!  و تو همون دادگاه شروع  کنه به زمین و زمان بد و بیراه گفتن و مدام خودشو لعنت می کنه که خودم کردم که ..... .

حالا این آقا داماد اگه وضع مالیش خوب باشه که باید سر کیسه رو شل کنه و هرچی قبول کرده رو بده اما بدبختی اونجاست که اگه وضع مالیش خوب نباشه باید بره پشت میله های زندان برا آزاد شدنش روزشماری کنه.

اما حرف من یه چیز دیگه س. اصلا اجازه بدید بحث رو عوض کنم کاملا جدّی،  یه حرف عجیب و غریب بزنیم.

امروز که داشتم قرآن رو می خوندم دیدم این عشق الهی بین زن و شوهر عجب معجزاتی داشته و چه ها که نمی کرده و ما نمی دونستیم!

شنیده بودیم زن خوب ، مردشو جوان نگر می داره ولی اینو نشنیده بودیم که می‌تونه با مهریه‌ش مریضی شوهرشو هم شفا بده!.

خیلی سخنم رو طول نمی دم و شما رو مهمون اون آیه شریفه و روایت گرانقدر می کنم و نتیجه گیری رو میذارم عهده خودتون ...

خداى تعالى در باره (مهریه) زنان مى‏فرمايد:

" فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَرِيئاً

و اگر زنان چيزى از آن مهريه را با طيب نفس به شما بخشيدند مى‏توانيد آن را با گوارايى بخوريد"، و اين آيه هم بر مهريه شامل می ‏شود و هم بر بخشش.

و در تفسير عياشى از امام صادق ع روايت كرده كه فرمود: مردى به حضور امير المؤمنين ع آمد و عرضه داشت: يا امير المؤمنين من دردى در ناحيه شكم دارم،

 حضرت فرمود: آيا همسر دارى؟

عرضه داشت:آرى،

فرمود: از او بخواه تا چيزى از مال شخصيش به تو ببخشد، البته با طيب خاطر ببخشد، و با آن عسلى بخر و آن عسل را در آب باران حل كن و بنوش، تا بهبود يابى!

چون من از خداى عز و جل شنيده‏ ام كه درباره آب آسمان مى‏فرمايد:" وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكاً" «1»

و در باره عسل مى‏فرمايد:" يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ" «2»

 و در باره مال زنان مى‏فرمايد:" فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَرِيئاً"» «3»

و آن مرد اين دستور العمل را به كار بست و شفا يافت" «4».*

در پایان عرض می کنیم خدایا به همه جوانان ما از این عسل قسمت کن! البته بدون مریضی!

__________________________________________________

پی نوشت:

(1) ما از آسمان آبى پر بركت نازل كرديم." ق: 9"

 (2) از درون زنبوران عسل شرابى خارج مى‏شود داراى رنگ‏هاى مختلف، و در آن شفائى است براى مردم." نحل: 69"

 (3) اگر با طيب نفس و رضايت درونى چيزى به شما بخشيدند بخوريد، كه گوارايتان باد." نساء: 4"

 (4) تفسير عياشى ج 1 ص 218 ح 15

* ترجمه الميزان، ج‏4، ص:281

سیزده بدر خدا

چند روز پیش یه مطلبی در باره سیزده بدر دیدم که گفته بود رسمه تو سیزده بدر مردم برای شیرین کاری به هم دیگه دروغ می گن و میخندن .

حالا این بمونه که دروغگو دشمن خداست و اهلبیت  فرمودن دروغ رو حتی به شوخی هم به زبان نیارید؛ امروز داشتم در مورد دروغ در قرآن تحقیق می کردم دیدم دقیقا سیزده بار (یعنی دقیقا به تعداد سیزده بدرخودمون) خدا از دروغ گویان بیزاری جسته و فرموده "وای بر اهل دروغ". 

نمی خوام بگم خدا به خاطر سیزده بدر این تعداد "وای بر اهل دروغ" گفته ولی حداقل یه اتفاق جالبیه و  این می تونه یه تلنگری برا ما باشه که بدونیم خدا با اینهمه تکرار داره هشدار میده که نباید  به بهانه تفریح و شادی و خوشگذرانی  این گناه زشت رو برا خودمون مجاز بدونیم چون ما  می خواهیم یه روزی به  خدا حساب پس بدیم باید خیلی حواسمون به حرف زدن هامون باشه.

  1. المرسلات : 15   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  2. المرسلات : 19   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  3. المرسلات : 24   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  4. المرسلات : 28   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  5. المرسلات : 34   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  6. المرسلات : 37   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  7. المرسلات : 40   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  8. المرسلات : 45   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  9. المرسلات : 47   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  10. المرسلات : 49   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  11. المطففين : 10   وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ
  12. الجاثية : 7   وَيْلٌ لِكُلِّ أَفَّاكٍ أَثيمٍ
  13. البقرة : 79   فَوَيْلٌ لِلَّذينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْديهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْديهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ 

زیبایی را از طبیعت زندگی نگیریم

عاشق نشو

بالاتر از اعتکاف

کمک به همسر

بهترین میزبانی و پذیرایی

به پاس مادر

بیمه عیدانه

حق زن

حق مادر

محبت همسرانه

قرار ملاقات

سوختن و ساختن مادرانه

دعای و آرزو های اول سالی

خیر و برکت زندگی

به نام مادر

همسفران مهربان

به نام فاطمه

ایثار مادری

عیدی های نوروزی

دیدو باز دید عید 2

خوردنی های عید